• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Avslag trots mycket bra kreditbetyg + fast jobb

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 681
Mottagna reaktioner
1 707
Poäng
1 177
Årsinkomsten var ju väldigt låg såg jag nu. Tänk på antal år ni söker då så månadskostnaden inte blir för hög.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 279
Mottagna reaktioner
859
Poäng
717
Okej, tack för allt input allihopa.

Jag ska ringa tillbaka till dem imorgon så får vi se vad de säger.

Önskar att jag hade gått med i detta forum för flera år sen! Råd från er på detta vis är så mycket bättre än från låneförmedlare och från familjemedlemmar som aldrig kan sätta sig in i ens situation. Hade hjälpt mig innan jag hamnade ännu djupare i skiten!
Fick du någon hjälp av zmarta med sänkning av lånebeloppet ?
 

Slingshot

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
19 Februari 2023
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
10
Poäng
36
Jag skrev ett meddelande till dem i chatten och fick detta svar:

Hej,

Tack för ditt mail.

Dessvärre blev det ett avslag på ansökan, långivarna tittar även på om de kan bevilja ett lägre belopp, dessvärre kunde inte bevilja er ett lån.

Då jag är en ganska introvert person har jag så svårt för att ta såna här argumentationer och tjafsa tillbaka. Jag undrar om det är någon idé att ringa dem o tjata?

Annars har min man en förfrågan som går ut i övermorgon så jag funderar på att vänta in den och att då ansöka om ett helt nytt privatlån för min man hos typ Lendo eller nån annan förmedlare. Och att då söka för ett lägre belopp och kanske öka antalet år som vi ska betala tillbaka för att månadskostnaden ska bli lägre. Vad tror ni?
 

Slingshot

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
19 Februari 2023
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
10
Poäng
36
Det är ju möjligt att hon har rätt förstås. Vad vet jag, de kollar en helhetsbild och kanske är det något jag missar hos UC. Men detta är iaf svaret jag får:
 

Bilagor

  • 66BFC4BA-141E-4C78-8182-53CD1DCFFFB7.png
    66BFC4BA-141E-4C78-8182-53CD1DCFFFB7.png
    424.2 KB · Visningar: 155

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Det är ju möjligt att hon har rätt förstås. Vad vet jag, de kollar en helhetsbild och kanske är det något jag missar hos UC. Men detta är iaf svaret jag får:
Jag tycker du ska kontakta någon av bankerna och fråga vad anledningen är.
 

Slingshot

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
19 Februari 2023
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
10
Poäng
36
Jag tycker du ska kontakta någon av bankerna och fråga vad anledningen är.
Vi gjorde det igår. Vi ringde Nordax som var en av bankerna som handlagt ärendet men inte gått vidare, men de sa att det är en helhetsbedömning och att de inte kunde gå in på detaljer…
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Vi gjorde det igår. Vi ringde Nordax som var en av bankerna som handlagt ärendet men inte gått vidare, men de sa att det är en helhetsbedömning och att de inte kunde gå in på detaljer…
Väldigt konstigt tycker jag. Han har inga lån, anmärkningar och 0.3 UC. Borde fått något utan problem. Jag själv fick förra året erbjudande med mycket sämre förutsättningar.
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 310
Mottagna reaktioner
695
Poäng
637
Hur kan alla i tråden tycka att det är så otroligt konstigt att han inte blir beviljad något? Hans senaste årsinkomst ligger på 200.000, alltså cirka 16.600 innan skatt. Även fast han har en högre inkomst nu så gör den låga inkomsten att ansökan inte ens går iväg till alla banker. Dom flesta har väl 220-250k som minimumkrav för att ens titta på ansökan. Och med bankernas höga kalkyler nuförtiden så är det inte konstigt ens med 26.000 i lön att han inte får något beviljat. För jag antar att ni har uppgett hur många barn ni har, er hyra osv? Tror även bankerna räknat på att om man är gift men ens partner inte står med på ansökan så utgår dom ifrån att partnern är arbetslös och sökande även betalar för sin partner, så kalkylen håller nog inte helt enkelt.
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Hur kan alla i tråden tycka att det är så otroligt konstigt att han inte blir beviljad något? Hans senaste årsinkomst ligger på 200.000, alltså cirka 16.600 innan skatt. Även fast han har en högre inkomst nu så gör den låga inkomsten att ansökan inte ens går iväg till alla banker. Dom flesta har väl 220-250k som minimumkrav för att ens titta på ansökan. Och med bankernas höga kalkyler nuförtiden så är det inte konstigt ens med 26.000 i lön att han inte får något beviljat. För jag antar att ni har uppgett hur många barn ni har, er hyra osv? Tror även bankerna räknat på att om man är gift men ens partner inte står med på ansökan så utgår dom ifrån att partnern är arbetslös och sökande även betalar för sin partner, så kalkylen håller nog inte helt enkelt.
Kanske pga av våra erfarenheter? Jag fick lån med taxerad inkomst på 120 000kr och med mycket sämre UC. Jag hade till och med befintligt lån på 80 000 kr. Så, ja, tycker det är väldigt konstigt att han inte kan ta lån alls. Han kanske inte borde få erbjudande på den summan han sökte utan mindre summa.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 910
Poäng
1 247
Jag chattade med Zmarta och jag tror det har hänt något. De har fått nya direktiv. Jag antar att de inte längre får ändra belopp. Fick oxå väldigt motsägelsefulla svar. Jag kommer inte längre att rekommendera Zmarta!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp